Slagwerkensemble

In 1953 is het slagwerkensemble zoals bij de meeste muziekverenigingen opgericht als drumband. Er werd enthousiast , onder leiding van de heer Reefs ,gerepeteerd, maar was geen lang leven beschoren. Begin jaren zestig vonden een aantal jongeren elkaar en werd de drumband opnieuw opgericht. De herrezen drumband , onder leiding van instructeur Ad de Kort, laat zich voor het eerst horen tijdens de carnavalsoptocht in 1961. De meeste optredens , behoudens enkele concertjes, bleven beperkt tot serenades.

In 1980 neemt Toon van Opbergen uit Overloon de directie over van Bert Daniels. Met de komst van Toon brak een nieuwe periode aan. En werden naast de gebruikelijke trommels ook percussie instrumenten ingepast en gebruikt binnen de drumband. Dit bleek later de start van vernieuwende ontwikkelingen in de drumbandmuziek en ook van de drumband in Overloon. Onder leiding van Toon groeide de drumband qua aantal leden en ook qua speelniveau. Een succesperiode brak aan. Zo werd er succesvol deelgenomen aan bondsconcoursen en o.a. de Jordaanfestivals. Onder leiding van Toon promoveerde de drumband naar de eredivisie. Het hoogste amateurniveau voor drumbands.

Ook was er individueel succes. In 1993 werden Pascal en Freek Arts Nederlands kampioen in de hoogste divisie bij de wedstrijden voor Solisten en ensembles.

In 1993 nam Toon afscheid als instructeur en werd Wil van Horck uit Tegelen aangesteld als nieuwe instructeur van de drumband. De drumband werd steeds meer een percussiegroep en met de toevoeging van melodisch instrumentarium ging de drumband verder onder de naam slagwerkorkest. Ook de successen werden voortgezet met als hoogtepunten: het Brabants kampioenschap in 1997 in de eredivisie Ab met maar liefst 93.75 punten en het Nederlands kampioenschap in 1998.

In 2008 werd voor de laatste maal deelgenomen aan het bondsconcours. Onder leiding van Wil van Horck werd in de 1ste divisie 86 punten behaald. Een nette 1ste prijs.

In 2010 nam Wil afscheid als instructeur en werd Stefan Castro uit Nederweert aangesteld als nieuwe instructeur. Onder leiding van Stefan werd een nieuwe weg ingeslagen en werd er kennis gemaakt met moderne en populaire muziek. Hoogtepunten waren o.a. het Beat it! Concert in 2012, waarbij het slagwerkorkest een avondvullend programma speelde voor een bomvolle concertzaal, en werd beloond met een staande ovatie. In 2015 werd dit nog eens dunnetjes overgedaan. Hierna kwam het afscheid van Stefan Castro als instructeur.

Najaar 2015 werd Peter Bergmans aangesteld als nieuwe instructeur. Omdat het ledenaantal sinds 2008 inmiddels was gehalveerd werd er gekozen voor een nieuwe richting waarbij de heropbouw van de groep een belangrijk doel werd. Slagwerkorkest werd omgedoopt naar Slagwerkensemble. Onder leiding van Peter Bergmans werd in 2016 het JSE (Jeugd Slagwerk Ensemble) opgericht. Een enthousiaste club jeugd van ongeveer 6 leden, die op een leuke manier muziek maken en binnen het ensemble kennis maken met een grote diversiteit aan slagwerkinstrumenten. Het oefenen van samenspel en het samen plezier hebben met ander jeugdig slagwerktalent is een belangrijke pijler van het JSE.

Eind 2017 nam Peter Bergmans afscheid als dirigent van het Slagwerkensemble. Wel blijft hij verbonden als docent voor de slagwerkopleiding en instructeur van het JSE.

Op dit moment bestaat het slagwerkensemble uit 6 leden en repeteert op project basis onder muzikale leiding van Ruwan Emonts. Het Slagwerkensemble repeteert elke donderdag van 20 uur tot 22 uur in de Pit in Overloon.