Fanfareorkest

Het fanfareorkest bestaat uit ongeveer 65 spelende leden en staat sinds 2014 onder leiding van Geert Mooren. Vanaf 1978 speelt het orkest in de eerste divisie. Het fanfareorkest speelt al jaren een zeer gevarieerd programma dat ervoor zorgt dat zowel het publiek als de orkestleden enthousiast blijven. Ons programma bestaat uit zowel lichte als klassieke muziek, pop en filmmuziek.

Fanfare Vriendenkring geeft diverse concerten in en buiten Overloon. Vermeldingswaardig is het prachtige concert in 2015 samen met de Philharmonie Zuid-Nederland in Overloon. In januari 2017 zat het fanfareorkest op het concertpodium van de concertzaal in Tilburg en gaf een prachtig concert in de reeks ‘Verrassende Ontmoetingen’.
In 2019 organiseerde de Fanfare een fantastisch Maestro concert met zes Overloonse Maestro’s. Op 27 maart 2022 vond in het Openluchttheater van Overloon de première plaats van Tableau Marcial (Mar(t)s in Overvloe(t)d), een hommage aan twee overleden markante leden van Fanfare Vriendenkring. Rob van Reijmersdal componeerde hiervoor 4 marsen ten gehore gebracht door het (Jeugd-)Slagwerkensemble, Jeugdorkest en Fanfareorkest, waarbij in de vierde mars deze drie orkesten het stuk gezamenlijk speelden. Een unieke compositie in HaFa muziek in Nederland.

Op zaterdag 16 juli 2022 een mooi programma in het Openluchttheater: “Avond van de Filmmuziek”, een gevarieerd optreden met ongeveer 15 zeer bekende filmmuzieknummers.

Fanfare Vriendenkring is een echte dorpsfanfare. De vereniging vindt het belangrijk om verbinding te hebben en te houden met het dorp Overloon. Regelmatig geeft de vereniging serenades bij bijzondere gebeurtenissen en staat jaarlijks het zomerconcert op het programma. Vast onderdeel van de programmering is het jaarlijkse kerstconcert in de Theobalduskerk in Overloon onder de titel “Kerst à la Carte’. Elk jaar begroeten wij ruim 700 toehoorders voor dit kerstconcert in een sfeervolle, mooi versierde kerk.

Historie

In 1907 was het Kapelaan van Sleeuwen die de Overloonse fanfare oprichtte. Er werd begonnen met 19 instrumenten, die door giften van parochianen en kerk konden worden aangeschaft. Na diverse directeuren, werd in 1926 Marinus van Opbergen de nieuwe directeur. Hij heeft veel voor de fanfare betekend, en er werd zelfs een jeugdfanfare en een drumband opgericht; de toekomst was verzekerd. Na 34 jaar nam Theo Lamée het stokje over, en groeide de fanfare enorm. Begin 1975 werd Bep Warnas de opvolger.

Eind jaren 70 loodste dirigent Freek Schorer het orkest naar de superieure afdeling (nu 1e divisie). De fanfare maakte het jaar na deze promotie een onvergetelijke concertreis naar Ostrava in het toenmalige Tsjecho-Slowakije. In 1985 werd deelgenomen aan het WMC te Kerkrade en werd een fraaie 1e prijs behaald. Twee jaar later nam dirigent Chris Cuppen het dirigeerstokje over van Freek Schorer.

In 1988 volgde een tweede concertreis naar Tsjecho-Slowakije, ditmaal naar Gottwaldov (Zlín). Onder de titel ‘Proms Fanfaresque’ werd er in 1992 in samenwerking met de fanfares uit Heeze en Stiphout, een reeks succesvolle concerten gegeven in o.a. Het Speelhuis in Helmond en het Frits Philips Muziekcentrum in Eindhoven. In 1994 schreef componist Hardy Mertens in opdracht van Stichting Herdenking Slag om Overloon de compositie ‘Lest we Forget’ ter gelegenheid van de herdenking 50-jaar bevrijding van Overloon. De fanfare voerde de première van dit werk uit in een speciaal bevrijdingsconcert. In 1993 behaalde het orkest onder leiding van Chris Cuppen een fraaie 1e prijs met lof der jury tijdens het bondsconcours in Veldhoven.

In 2001 werd voor de eerste keer onder leiding van Phil van Landeghem deelgenomen aan het bondsconcours. Het orkest behaalde in Veldhoven met 91,58 punten een 1e prijs met lof der jury, het hoogste aantal punten dat de fanfare tot nu toe behaald heeft. In het openluchttheater in Overloon organiseerde de fanfare in 2007 het bijzondere project ‘De Storm’ van William Shakespeare in een coproductie met Het Overloons Toneel. Beide verenigingen bestonden in dat jaar 100 jaar. Onder de klanken van ‘Poème Symphonique’ van Rob Goorhuis, speciaal voor dit project herschreven door Rob van Reijmersdal, genoten ruim 3000 bezoekers van deze voorstelling in maar liefst 7 uitverkochte voorstellingen.

Het fanfare orkest repeteert op vrijdagavond van 20 uur tot 22 uur.

Dirigent Fanfareorkest Geert Mooren

Geert Mooren (1961), studeerde na zijn studie aan de Pabo te Venlo trompet, en Hafa-directie aan het Conservatorium in Tilburg. Hij volgde trompetlessen bij Florent van den Hauwe en directielessen bij Jan van Ossenbruggen, Jean-Pierre Laro en Anne de Vries. Vanaf 1985 dirigeert hij diverse fanfare- en harmonieorkesten. Met verschillende korpsen behaalde hij diverse promoties, provinciale- en landstitels.

Sinds 2014 dirigeert Geert met veel bezieling het fanfareorkest van fanfare Vriendenkring in Overloon. Momenteel is hij ook dirigent van het Symfonisch Blaasorkest Drunen (eerste divisie) en de Koninklijke Harmonie van Horst (eerste divisie).

Geert gaf met zijn orkesten concerten in diverse landen, waarvan optredens in Wenen, Salzburg, Berlijn, Barcelona, Praag, Valencia, Verona, Tallinn, Viljandi, Shanghai, Nanjing en Zhengzhou zeer memorabel zijn. Naast het dirigeren van orkesten arrangeert hij voor fanfare- en harmonieorkesten en volgt masterclasses en lessen bij o.a. Jan Cober, Arjan Tien. In de periode 2015- 2017 dirigeerde hij enkele malen het symfonieorkest Philharmonie Zuid-Nederland.